brak motywacji do pracy

Zanim zabierzesz się do projektu, wykonujesz rundkę po biurze, robisz pierwszą, a potem drugą kawę, by wreszcie z ciężkim sercem usiąść przed komputerem i dosłownie zmusić się do stukania w klawiaturę? Z brakiem motywacji do pracy zmaga się bardzo wiele osób. Zmiana swojego nastawienia nie jest łatwym procesem, ale istnieje kilka sztuczek, które mogą ci w tym pomóc.

Brak chęci do pracy

Na początek warto się zastanowić, co powoduje u nas zniechęcenie. Przyczyn braku motywacji może być wiele, na przykład:

  • przemęczenie spowodowane zbyt dużą ilością obowiązków,
  • zła atmosfera w pracy,
  • nadmierna rywalizacja między pracownikami,
  • demotywujące osoby,
  • dyskryminacja niektórych pracowników i faworyzowanie innych przez kadrę zarządzającą,
  • brak systemu motywacyjnego w firmie, na przykład w postaci premii czy pochwał,
  • nieidentyfikowanie się z wykonywaną pracą, brak poczucia, że to, co robimy, ma sens,
  • brak możliwości rozwoju i awansu w firmie, skutkujące poczuciem stania w miejscu.

Jak walczyć z brakiem chęci to pracy? Przede wszystkim pomóc w tym może nam psycholog bądź profesjonalny coach. Jest też kilka zmian, które powinniśmy spróbować wprowadzić sami, w zależności od tego, jaka jest przyczyna naszych problemów z motywacją.

Co warto zrobić, żeby zmobilizować się do pracy?

Ustal swoje cele. W wielu przypadkach pracownicy czują się przytłoczeni nadmiernymi oczekiwaniami, które stawiają przed nimi przełożeni. Widmo wielkiego projektu może zacząć przybierać w głowie pracownika kształt nieuchronnej katastrofy, wywoływać stres, a nawet lęk i prowadzić do przekonania, że zatrudniony nie jest w stanie sobie poradzić z zadaniem. Dlatego duże cele warto podzielić na kilka mniejszych. Wówczas za każdym razem, gdy pracownik zrealizuje jakiś niewielki fragment, będzie miał poczucie sprawczości, a to przełoży się na chęć do pracy. Małe cele pomagają również uporządkować obowiązki służbowe, zarówno chronologicznie, jak i pod względem ich ważności.

Uwierz we własne siły. Jest to bardzo ważny czynnik wpływający na naszą motywację. U niektórych osób brak chęci do działania jest skorelowany z niskim poczuciem własnej wartości. Nie wierząc, że są w stanie wykonać coś dobrze, zaczynają unikać stresogennych sytuacji i w efekcie zaniedbują obowiązki służbowe. Warto pamiętać, że na niską samoocenę wpływ mogą mieć również inni pracownicy, z którymi się porównujemy, bądź postawa zwierzchnika, deprecjonującego nasze osiągnięcia. W obu przypadkach warto się zastanowić, czy toksyczna sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, ma szansę na pozytywne rozwiązanie. Jeśli tak – walcz o swoje zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie. Nie porównuj się z innymi i postaraj się dobrze wykonywać własne obowiązki. Naucz się również doceniać samego siebie, na przykład nagradzając się za dobrze wykonaną pracę.

Działaj. Rozmyślanie o tym, jak bardzo nie chce ci się pracować, do niczego nie doprowadzi. Niektórzy czują się bardziej zmotywowani, kiedy czują, że mogą się rozwijać w firmie, a wytyczona przed nimi ścieżka kariery w przyszłości przyczyni się na przykład do poprawy warunków zatrudnienia czy podwyżki. Rzadko kiedy jednak zdarza się, że pracownik awansuje, wcześniej nie wkładając wysiłku we własną pracę. Podnoś swoje kwalifikacje, szukaj szkoleń, które rozszerzą twoje kompetencje, ucz się nowych rzeczy, nawet niebezpośrednio związanych z pracą.

Zadbaj o atmosferę w pracy. Zwykle nie mamy wpływu na to, z kim pracujemy, a przecież są to osoby, z którymi często spędzamy większość dnia. Warto postarać się o polepszenie stosunków z nielubianymi współpracownikami, a jeśli nie jest to możliwe, przynajmniej zachować życzliwy profesjonalizm. Z drugiej strony zgrany zespół i przyjazna atmosfera może być prawdziwym antidotum na brak motywacji do działania.

Pozbądź się rozpraszaczy. Telefon, komunikator, telewizor, plotki przy kawie, herbacie i smoothie – to wszystko może odciągać się od obowiązków. Jeśli nie potrafisz zrezygnować ze zbędnych czynności w czasie pracy, ustal sobie na przykład system kar i nagród.

Hasła motywujące. Kojarzą się z mową korporacyjną, jednak wcale nie muszą takie być. Wybierz zdania, które rzeczywiście do ciebie przemawiają. Na przykład cytaty osób, które podziwiasz czy kwestie z ulubionych filmów lub książek. Miej je przy sobie i zerkaj na nie, gdy czujesz, że masz zero motywacji do pracy.

Depresja – brak motywacji

Kiedy zniechęceniu do pracy towarzyszy brak chęci do życia, lek przed wychodzeniem z domu, chroniczne uczucie przygnębienia, zmęczenia czy inne oznaki apatii, warto skonsultować się z lekarzem, gdyż problem może być poważniejszy. Depresja jest ciężką chorobą, która wymaga specjalistycznego leczenia, często również farmakologicznego. Nazywa się ją chorobą podstępną, ponieważ jej pierwsze objawy łatwo przeoczyć, a chorzy często bagatelizują swój stan psychiczny. Nie zaniedbujmy swojego zdrowia i nie wahajmy się zwrócić do lekarza o pomoc.

Administrator

Zostaw komentarz

Please enter comment.
Wpisz swoje imię.
Wpisz swój e-mail
Wprowadź prawidłowy e-mail